Amikor meditálni próbálsz: feszült leszel. Képtelen vagy megnyugodni. Folyamatosan pörög valamin az agyad. Elfog a nyugtalanság érzete vagy talán a félelem. Egyszerűen nem sikerül kikapcsolódnod. Általában ezek a problémák léphetnek fel meditáció során, amire a kezdők szoktak panaszkodni. De hol lehet a probléma?

Először is: ne aggódj. A legtöbb ember átesik ezen. Ritka, hogy valaki azonnal képes legyen lemenni alfába, de legalábbis ki tudjon kapcsolni. Úgyhogy az első és legfontosabb, amit tenned kell: ne add fel!

Csak eleinte ilyen nehéz és amint kiküszöbölöd a problémákat, már menni is fog, mint karikacsapás! Ahogy tényleg mindenre igaz ebben a világban, úgy a meditációra is: gyakorolni kell.

Amit érdemes tudnod: könnyen megeshet, hogy tudattalanul akadályozod magadat. Azt is mondhatnám, hogy a meditáció egy intim dolog. Kettesben kell maradnod a gondolataiddal. Márpedig ezt nem mindenki szereti. Valakinek túl félelmetesek, idegenek, nyugtalanítóak a gondolatai. Nem akar szembenézni velük. Ezért tudattalanul igyekszenek elgáncsolni magukat. Ennek okán nem meglepő, ha nyugtalanságot, félelmet, stresszt tapasztalsz.

Másik fontos tudnivaló: a cél kezdetben nem az, hogy te rögtön elcsendesítsd az elmédet. Idő kell, mire az ember megtanul uralkodni felette. Nem fog egy csettintésre elhallgatni. Deepak Chopra tanítja azt, hogy az elme olyan, mint egy folyó. A felszínen folyik a leggyorsabban, és hullámok és áramlatok törik meg az ütemét fel. De a mélységben a hullámok eltűnnek, és az áram lassabb.

Végül az alján, ahol a víz találkozik a mederrel, az áram szinte mozdulatlan lehet. Az elme ugyanilyen. Azt kell megtanulnod, hogyan juss le a mederig, de nem erőszakkal! Hagyni kell, hogy az elme szép lassan megtalálja a saját csendjét. Ezt rendszeres gyakorlással érheted el és akkor el fogsz jutni arra a szinte, hogy ne a felszínen sodródj az árral, hanem lazán lemerülj a mederhez.

Most megtanulhatsz meditálni! – Az alapmeditáció

Tehát, mi lehet a baj, amiért nem megy a meditáció?

Például az előbbi hiedelem, hogy azt hiszed, akkor csak vagy sikeres, ha teljesen elcsendesül az elméd. De olyan, mintha az előbb említett folyót szeretnéd egy csapásra megállítani. Nem ezt kell tenned! Figyeld a gondolatáramlatodat. Válj eggyé vele, sodródj a gondolatokkal, a képekkel. Hidd el, egy idő után sikerülni fog lejjebb jutnod és kiszakadnod az örvénylő gondolatok közül.

Sokan attól tartanak, hogy nem tudják, mire számítsanak. Úgy hiszik, hirtelen lecsúsznak alfába és kómába esnek. Az előfordulhat, hogy belealszol, de nem fogsz kómába esni. Ezeket a félelmeket kellene elengedned, ugyanis akadályozhatnak az elmélyülésben.

Ahogy az is, ha azzal idegesíted magadat: éreznem kellene már valamit. Melegséget? Vagy bizsergést? Igen, mindenki másképp tapasztalja meg az elmélyülést. De ami az egyikre igaz, az nem biztos, hogy rád is. Őszintén szólva, nem az a lényeg, hogy bármit is tapasztalj. Ne számíts arra, hogy hirtelen megvilágosodsz, nagy fénypacát látsz vagy elönt a szeretet. Igen, akár ezek is megeshetnének, de ezek nem feltételei a meditációnak.

Egyedül az a lényeg, hogy megnyugodj, és csak figyelj befelé. Semmi más dolgod nincs. Semmi mást nem kell tapasztalnod. Csak higgadtan ülni és relaxálni. Hagyd az elmédet kóborolni, ugrándozni a gondolatok között. Amíg csak magát a meditációt gyakorlod és nem egy konkrét céllal meditálsz, addig ez teljesen rendjén van.

Ezek a gondolatáramlatok, megmutatják, mi foglalkoztat, zavar, bánt, mire vágysz, mi történik éppen benned. Vagyis rengeteg lehetőséget kapsz arra, hogy jobban megismerd önmagadat, dolgozz a céljaidon, a rossz szokások elengedésén, tehát tudatosan javíts az életeden. Ezeket szépen, lassan elfogyasztod és el fogsz jutni a folyómeder aljára. A gondolatfigyelés is gyakorlás, amellyel elérheted a nyugodt összpontosítást, ami elvezet majd a belső csendhez.

Tehát, mit tegyél, ha nem sikerül a meditáció?

  • Szabadulj meg az itt leírt lehetséges hiedelmeidtől!
  • Figyeld a gondolataidat!
  • Használhatsz relaxációt elősegítő kiegészítőket: gyertya, füstölő, zene (mások a csendre esküsznek, tapasztald ki, hogy neked mi a jó).
  • Légy türelmes és megértő magaddal!
  • Gyakorolj minél többet!

Ha tetszett a cikk, kövess minket Facebookon is!

leadkép

További cikkeink